Idag fick jag ett mejl från en av vår samarbetspartner inom musik. Dom håller till i New York och sniffar hela tiden efter kommande hits, från ex Europa och Sverige. Jag brukar hjälpa till med lite kontakter, nu senast Alcazar och deras nya låt Inhibitions. Alcazar har inget skivbolag man är knuten till men ger ändå ut skivor, vilket kommer att öka mer och mer. Då gäller det att ha ett bra kontaktnät. New York företaget fick kontakt med Alcazar och nu finns deras nya låt på en cd som köps av radiostationer världen över. Ett härligt sätt att sprida musik på. Kanske kommer du ihåg hur killen som tog med sig Roxette låten The Look till USA som man började spela på en lokal radiostation. Resten är historia. Idag letar vår framtid (ungdomarna) musik på nätet och det är antal klick som får skivbolag att reagera och försöka vara med att lansera. Basshunter är ett lysande exempel med sina miljon klick. På 70-talet fick jag en white label skiva som det heter, ingen etikett eller text. Det var Ola Håkansson(Ola & the janglers, secret service, skivbolagsdirektör mm) som undrade om den här låten skulle kunna bli något. "Ni kan väl spela den ute på diskoteken?" Sagt och gjort och låten Oh Susie blev visst en klassiker sen...
Toto gjorde på samma sätt och än idag tror jag deras största marknad stavas Sverige!
Så hjälps vi åt får fler dra nytta av musikskatter som inte bör ligga gömda, men gör det så att upphovsmännen får ta del av det!
Benny Carlsson Musikkoordinator