Musik som säljer - Melodin för Andreas
Musik säljer. I butiken, på gymmet, på parkeringsplatser och i andra offentliga rum, spelas musik för att påverka oss som besökare och konsumenter. Nordens största leverantör av anpassade musiktjänster finns i Karlstad.
I senaste intervjun med Karlstads Universitet kan du läsa om vart jag kommer ifrån och hur jag fick intresse för hur bakgrundsmusiken påverkar oss.
Musik säljer. I butiken, på gymmet, på parkeringsplatser och i andra offentliga rum, spelas musik för att påverka oss som besökare och konsumenter. Nordens största leverantör av anpassade musiktjänster finns i Karlstad. Här på MusicPartner jobbar Andreas Zetterberg, företagsekonom från Handelshögskolan i Karlstad, som fick smak på konsumentbeteende i ett samarbete med CTF, Centrum för tjänsteforskning.
Andreas Zetterberg ser ljust på framtiden för musik i kundrelationer | |
Det råder ingen tvekan Andreas Zetterberg stortrivs med sitt jobb.
-Det bästa med jobbet är att jag får hålla på med produkten musik. Jag älskar musik och spelar och komponerar själv på fritiden. Jag får dessutom kombinera mitt musikintresse med kundkontakter, relationsskapande och konsumentbeteende, en spännande mix av marknadsföring och psykologi.
Uppsatsen del i världsledande forskning
Under utbildningen i företagsekonomi fanns intresset för marknadsföring med redan från början. Men det var först under tredje året som Andreas kunde fokusera på inriktningen. I samband med uppsatsarbetet kom han i kontakt med CTF, Centrum för tjänsteforskning och intresset för konsumentbeteende väcktes.
-CTF anses vara mycket bra och världsledande inom sitt område. Några av forskarna kom och presenterade sig för oss studenter under en föreläsning. Jag tog kontakt efteråt för att se om det kunde ge inspiration till uppsatsarbetet och det visade sig att de behövde en undersökning genomförd inom ett av forskningsprojekten. Det handlade om Konsumentbeteende i butiksmiljö och tillsammans med min studiekompis Sofia Hamrin, gjorde jag en studie med över 100 respondenter, tester i butiksmiljö, eye-tracking där man följer var konsumentens blick fastnar och enkäter, berättar han.
Platsen var Ikeas huvudentré och en omfattande studie för att ta reda på hur kunderna reagerar om en trevlig person i Ikea-kläder välkomnar eller vad som händer om där enbart finns lockvaror. Och vad händer om det finns både intressanta varor och en välkomnande person? Uppsatsen blev klar och examen likaså.
Vill växa
Idag jobbar Andreas med sales marketing, business to business på MusicPartner och arbetar med kunder över hela Norden. Företagets ambition är att växa i Europa framöver. Och kontakten med Centrum för tjänsteforskning finns kvar. Valet av musikkanaler är ingen slump. Det vilar på vetenskaplig grund, vars resultat nu är en växande kommersiell marknad.
-En ambition för framtiden är att få jobba med våra viktigaste kunder, som key account manager. Jag har helt klart haft nytta av min utbildning på Handelshögskolan vid Karlstads universitet, både vad gäller bredden i utbildningen och kontaktnätet. Idag har jag ett intressant jobb, där jag också känner att jag utvecklas som person. Mitt uppdrag som plutonchef inom ett av Värmlands insatskompanier, hemvärnet, ger också mycket. Det är en hel del utbildning, inte minst i grupputveckling och ledarskap. Jag har varit med i sex år nu och man träffar folk från alla delar av försvaret och med olika bakgrund.
Länk: http://www.kau.se/om-universitetet/aktuellt/nyheter/samverkan/12562