Professor Sven-Olov Daunfeldt om bakgrundsmusikens påverkan
Bakgrundsmusik i offentliga miljöer har under dagarna varit ett hett ämne och i Dagens Nyheter kunde man läsa om Professor Sven-Olov Daunfeldt uttalanden angående hur bakgrundsmusiken påverkar konsumentupplevelsen.
Bakgrundsmusik i offentliga miljöer har under dagarna varit ett hett ämne och i Dagens Nyheter kunde man läsa om Professor Sven-Olov Daunfeldt uttalanden angående hur bakgrundsmusiken påverkar konsumentupplevelsen. Sven-Olov är forskningschef vid HUI Research och I dagsläget bedriver han olika projekt som syftar till att förstå hur företag kan använda sig av de mänskliga sinnena för att påverka konsumenternas upplevelser och faktiska beteende. Med hjälp av medveten utvald och anpassad bakgrundsmusik kan man påverka huruvida en kund är villig att spendera både tid och pengar.
Det finns de som medvetet använder musik i sin marknadsföring och är ganska framgångsrika med att påverka konsumentupplevelsen och det är helt klart att rätt musik i butik kan påverka hur konsumenter beter sig och hur mycket de köper. Men de flesta är ganska omedvetna om det här säger Sven-Olov.
Läs mer här
http://www.dn.se/ekonomi/sa-paverkas-du-av-butikens-bakgrundsmusik/